zondag 28 juni 2009

Lohr-Stadtprozelten

Vrijdag 26 juni 7.15u vertrekken we vanuit Lohr met in ons achterhoofd Elderbach om daar een paar daagjes te verblijven.
Het sluizen verliep moeilijk en traag.
Meteen hadden we twee vrachtschepen voor ons, een Belgisch schip met als naam Daya en een Duits schip de Maria-Louise.
Sneller varen heeft weinig zin...we moeten toch op deze schepen wachten om te sluizen.
Sluizen is op die dag dan ook belangrijker dan varen.
Een beroepsschip vaart ongeveer 14km tot 16km per uur (SOG=speed over ground) met de stroom mee en met 40 tot 45 min kom je dan aan een volgende sluis en duurt het tot 1 1/2 uur voor we samen met deze schepen door de sluis heen zijn.
We willen er vandaag geen al te lange dag van maken want we halen Erlenbach toch niet meer.
We vragen aan de sluiswachter te Faulbach of we aan een werkschip mogen aanmeren...veel gepraat en nee .... we mochten niet aanleggen.
Verplicht verder varen dus.

Uiteindelijk komen we de jachthaven van Stadtprozelten tegen waar we op de heenreis een klein stukje waren ingevaren maar geen plek voor ons zagen.

Vandaag besloten we wat verder in het haventje te varen en achter grote struiken verscholen lag er een aanlegsteiger waar we konden aanmeren.
Direct getoast op mijn verjaardag!
Het weer is half bewolkt half zonnig en zwoel.
Later op de dag zijn we langs de Main nog wat gaan fietsen en genieten van de omgeving.
Ik ben de laatste dagen wel verwend want we zijn voor mijn verjaardag weer terug uit eten gegaan!
Eigenlijk kan je bijna niet koken voor de prijs dat een maaltijd hier soms maar kost.
Zaterdag hebben we een heel zwaar onweer gehad met bliksem en donderslagen, lang zo fel niet meer meegemaakt...het was akelig.
Zondag hebben we dan nog Henneburg bezocht, als je de voorlaatste foto bekijkt kan je ons heel in de verte zien liggen.

Besluit, we blijven hier voor het weekend, maandag weer verder.