zaterdag 15 augustus 2009

Fumay-Waulsort






Vertrek donderdag 13 augustus vanuit Fumay, er hangen zeer donkere wolken.
Na een tijdje varen begint het te regenen wat voor ons niet aangenaam is.
In Frankrijk zijn de bruggen zeer laag en we moesten (een heel tijdje terug) de bovenbeugel omlaag doen.
Dat wil zeggen dat we geen bescherming meer boven ons hoofd hebben en in volle regen staan.
We doen onze regenjas aan maar het is onaangenaam varen.

Al een tijdje varen we ongeveer dezelfde route als twee schepen die in Antwerpen op linkeroever liggen, de Baloe en de Wikel.
Deze morgen waren ze voor ons vertrokken maar bij aankomst aan de tunnel van Ham, liggen ze te wachten voor de eerste sluis.
De tunnel van Ham gaat gepaard met twee sluizen.
Vooraleer we de tunnel in kunnen moeten we door de eerste sluis en wanneer we eruit varen meteen door een andere.
Hopelijk kunnen we met zijn drieën sluizen want anders staat er ons een lange wachttijd te wachten.
Er gebeurt niets, het licht staat op rood, iedereen wacht tot er iemand komt vertellen dat er een groot schip (een vroeger werkschip van +- 20m) in de tunnel vastligt.
Er is niet voldoende water, hij moet in de tunnel water laten bijstromen anders kan het schip niet meer verder varen.
Na 15 minuten gaat het licht toch op groen en we sluizen met zijn drieën, daarna recht de tunnel in.
Deze tunnel welke in 1880 gegraven werd, is 564m lang, is niet verlicht, heeft geen voetpad en je mag absoluut niet stoppen.
Je boordverlichting moet aan en je moet een schijnwerper doen branden.
De tunnel is niet mooi gevormd, er hangen hier en daar stukken rots waardoor het moeilijk varen is.
Met twee zware lampen schijnen we in de tunnel om een beetje te kunnen zien waar we varen.
Absoluut blij dat we eruit zijn staat ons een fikse regenbui te wachten, het giet water.

We varen voorbij Givet maar de aanlegsteigers geven ons niet direct een goed gevoel en we gaan verder.

Nu we bijna in België zijn kunnen we de beugel terug omhoog halen, de bruggen hebben nu weer een normale hoogte.
Langs de kade in Heer stoppen we en ik vraag een vriendelijke mijnheer om Piet even te helpen te beugel omhoog te halen.
We zijn gered en kunnen droog weer verder.

We varen voorbij Hastière, wat me doet denken aan vroegere vakanties met moeke en vake.
Pas in Waulsort vinden we een mooie haven en besluiten hier aan te meren, een goede keuze.
Het is 15.45u.

Vrijdag gaan we op pad met onze fietsen en bezoeken in Hastière de grotten van de pont d’Arcole.
Hier wordt van gezegd dat het de mooiste en meest natuurlijk grotten van België zijn.
We besluiten de dag met een heerlijk etentje in het havenrestaurant.

Zaterdag namiddag laten we ons overzetten met het laatste nog aanwezige pontje in de maas die nog met handkracht naar de overkant getrokken wordt.
We lopen wat rond, doen wat boodschappen en gaan weer terug met het pontje.

Historisch:
Wanneer je vanuit het zuiden Givet binnenvaart is het eerste wat je ziet is de statige citadel de Charlemont.
Zij kijkt over de stad vanuit de heuveltop.
Ze werd gebouwd door Charles Quint in de 16de eeuw om invallers vanuit het westen te kunnen weerstaan.
Spijtig genoeg kon ze niet weerstaan aan een eerste inval van het Franse leger in 1555.
Vauban versterkte het op het einde van de 17de eeuw omdat hij invallen vanuit het Oosten vreesde.
Hij had gelijk want hij weerstond succesvol een aanval van de Pruisen in 1815.
Heden is de citadel bewoont door commandotroepen maar kan het oostelijk gedeelte bezocht worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

26 mei test