dinsdag 26 mei 2009

Nijmegen-Rees-Duisburg

Zondagochtend 24 mei ‘09 7.30u zijn we met een stralende zon vertrokken, de drukke Waal weer op.
Eigenlijk weinig over te zeggen, behalve dan dat het een zeer druk bevaren rivier is, weinig te zien langs de oevers, behalve wat paarden en koeien die rustig staan te grazen en hier en daar in de verte wat huizen.
De stroom is af en toe vrij sterk tegen tot 2-3 km/uur.

Geografisch: bij Pannerden, net voor de Bijland-plas komt de Waal en het Pannerdenskanaal samen en gaan ze over in de Neder-Rijn.

Rond 9.15u zijn we gaan tanken in Bijland-plas op de Nederlands-Duitse grens, vriendelijke man trouwens, om vervolgens onze weg verder te zetten richting Rees.

Onderweg in Ehem zagen we vanaf de oever een groot pretpark (de vroegere Kalkar centrale) met spelende kinderen en oudjes die lekker op een bankje van het zonnetje genoten.
Het leek echt zomer!

De Neder-Rijn is omgeven door zware industrie en grote centrales duiken langs de oevers op en geven een beetje een donker gevoel.
Bijkomend dat in het midden van de Neder-Rijn soms duwstellen liggen van omvangrijke grootte die zeker indruk maken.
De reis over de Neder-Rijn is vooral druk maar ook saai en geeft ons een beetje een langdradig gevoel.

Ook kwamen we een zeilbootje tegen met Nederlanders en na elkaar gezellig begroet te hebben, vervolgden we onze weg naar Rees, naar jachthaven Reeserschanz WSV Xanten. Om 13.30u zijn we daar toegekomen. We vonden de jachthaven eigenlijk niets en besloten om te ankeren in de aanliggende Baggersee Reeserschanz.
Was de eerste keer dus wel wat spannend.

Vertrek vanuit Rees maandagochtend 26 mei ‘09’ om 7.45u op weg naar Duisburg.
Vrijwel hetzelfde beeld als de dag ervoor. Heel veel industrie en centrales.
De stroom tegen was nog sterker, soms tot meer dan 5 km/uur, de stroom was onberekenbaar en dreef ons soms alle kanten op.
Ook weer veel scheepvaart en dus continue opletten geblazen.

In Duisburg toegekomen om 14.30u heeft de havenmeester ons een plannetje van Duisburg gegeven en besloten we de volgende dag Duisburg te gaan verkennen.
Al met al hebben we sinds ons vertrek nu circa 260 km afgelegd.